A Black Friday és a hasonló vásárlási események, mint a Cyber Monday is, a fogyasztóknak nem csupán kézzelfogható termékeket és kedvezményeket kínálnak, hanem élményt is. A Black Friday-en való részvétel az izgalom, a várakozás és a fogyasztói felhatalmazás érzését tartogatja magában. Azt a lehetőséget szimbolizálja, hogy okos vásárlóként a legtöbbet hozhatjuk ki a kedvezményekből, ami összhangban van az „smart consumer” kulturális narratívájával.
A karácsony, mint a kapitalista társadalmakban a vásárlás ünnepe, összetett történelmi és kulturális fejlődésben gyökerezik. A Jézus születését ünneplő vallási ünnepet kezdetben leginkább spirituális elmélkedés és a rászorulóknak való adakozás jellemzett, ami idővel átalakult. A fogyasztói kultúra 19. századi felemelkedése, a kereskedelmi érdekek befolyása és a modern marketingtechnikák fejlődése mind hozzájárult az ünnep kommercializálódásához. A karácsony ajándékozási aspektusa összefonódott a fogyasztási cikkek vásárlásával és ez a hagyomány a reklámok és a kulturális narratívák révén megszilárdult – gondoljunk csak azokra a reklámszövegekre, amelyekben az ajándékozás rítusa konkrétan szólítja fel a fogyasztót arra, hogy „vegyél valamit, amit odaadhatsz szeretteidnek”, hiszen így lesz teljes az ünnep.
A Péntek Reggel podcastjában Kántor Barbara kulturális antropológus, marketingkutató, a Catapult Innovation Lab kutatási igazgatója a vásárlás rítusáról és az év végi spórolásról beszélt.